FIRST LEGO® League

Coach Training 2016

Valmentajaharjoitus 2016

Markku Leino, Pekka Pihola

@MarkkuOpe, @MarkkuOpe

FLL Suomi

www.fllsuomi.org/coach.html

Coach Training 2016

Aikataulu

Aihe Kello
FIRST LEGO League 12.15
Ydinarvot 12.45
Projektityö 13.00
Tauko 13.15
Animal Allies 13.30
Robottikisailu 14.00

FIRST LEGO League

FIRST LEGO League

Yksi FIRST-säätiön neljästä tiede ja teknologia -ohjelmasta.

FIRST LEGO League

Laajasti tunnustettu opetusta tukeva ohjelma.

250 000 osallistujaa, yli 28 000 joukkuetta.

FIRST LEGO League

FLL Suomi

Voittoa tavoittelematon vapaaehtoisorganisaatio.

Tavoitteena on saada Suomeen uusia tekniikan ja matematiikan osaajia.

Järjestää ja organisoi FLL-robottikisailua.

Paikallista toimintaa.

Yhteistyössä Robotiika:n kanssa

FIRST LEGO League

  • Perustuu tosielämän tieteellisiin aiheisiin
  • Kick Off syyskuussa
  • Joukkue: max 10 nuorta ja 2 aikuista valmentajaa
  • Turnaukset ovat kuin iloisia urheilutapahtumia
  • Turnauksissa paikallista mukana.

Ydinarvot

Ydinarvot

FLL:n kolme osa-aluetta

Tekniikkaa, tiedeprojekti ja työelämätaitoja.

Ydinarvot

FLL on robotiikkaa hyödyntävä tiede- ja teknologia-ohjelma, 9—16-vuotiaille nuorille, jossa he

—suunnittelevat, rakentavat, ohjelmoivat ja testaavat autonomisen robotin

—soveltavat tosielämän matematiikan ja tieteen käsitteitä

—stimuloivat luovuuttaan ongelmanratkaisussa

Ydinarvot

FLL on robotiikkaa hyödyntävä tiede- ja teknologia-ohjelma, 9—16-vuotiaille nuorille, jossa he

—luovat innovatiivia ratkaisuja ajankohtaisiin ongelmiin

—osallistuvat paikallisesti ja globaalisti

Ydinarvot

FLL on robotiikkaa hyödyntävä tiede- ja teknologia-ohjelma, 9—16-vuotiaille nuorille, jossa he

—opettelevat tärkeitä työuran ja elämäntaitoja

—etsivät ratkaisuja ongelmiin

—kehittävät kykyään toimia ryhmässä

Ydinarvot

Olemme joukkue.

Työskentelemme löytääksemme ratkaisut. Ohjaajat opastavat tarvittaessa.

Tiedämme, että ohjaajammekaan eivät tiedä kaikkia vastauksia. Me opimme uutta yhdessä.

Kunnioitamme reilua kilpailuhenkeä.

Löytäminen ja uuden oppiminen on tärkeämpää kuin voittaminen.

Haluamme jakaa kokemuksemme muiden kanssa.

Toimimme aina ammattimaisesti ja osoittaen jaloa henkeä ja yhteistyökykyä.

Pidämme hauskaa

Ydinarvot

Viron malli

FLL Estonia 2016 finals

FLL Estonia 2015 finals

FLL Estonia 2015 semifinals

FLL Estonia 2014 finals

Ydinarvot

Suomen sm-kisat 2016

Innokkaan ja TAF:n yhteydessä.

Ydinarvot

Ulvilan kisat!

Projektityö

LEGO Education -oppimismetodi

Hae kuusi legopalikkaa ja laita ne eteesi.

120 sekuntia aikaa rakentaa niistä ankka.

LEGO Education -oppimismetodi

Tutustuminen

Nimi

Koulu ja luokka

Kokemus projektitöistä

Kokemus roboteista

Projektityö

— Nimetään ongelma

— Suunnitellaan ratkaisu

— Kysytään asiantuntijoilta

— Parannetaan ratkaisua

— Jaetaan tietoa

— Esitetään projektityö

Animal Allies: 19. kausi

Vuosittain vaihtuvat teemat

Kierrätys

Oppiminen

Luonnonraivo

Ruuan tuotanto

Nanoteknologia

jne

Animal Allies

Projektityö

Ongelma

Ajatelkaa eri tapoja, joilla ihmiset ovat vuorovaikutuksessa eläinten kanssa. Joskus ihmiset seuraavat tarkoituksella eläimiä ja joskus näin käy sattumalta. Valitkaa tilanne, jossa ihmiset ja eläimet ovat vuorovaikutuksessa, ja siihen liittyvä erityinen ongelma jonka haluatte ratkaista. Esim:

  • Ruokinta
  • Sopivien virikkeiden löytäminen juuri tietylle eläimelle
  • Uhanalaisten lajien suojelu

Mitä voi tehdä paremmin?

Projektityö

Uusi, innovatiivinen ratkaisu

Suunnitelkaa innovatiivinen ratkaisu, joka tuo lisäarvoa yhteiskunnalle parantamalla jo olemassa olevaa ratkaisua, käyttäen jotain jo olemassa olevaa ratkaisua uudella tavalla, tai keksiä jotain aivan uutta.

Projektityö

Tiedon jakaminen

Hyödyntäkää joukkueenne monipuolista osaamista. Esityksen tyyli ja toteutus voivat olla luovia, mutta tärkeintä on muistaa keskittyä myös valittuun ongelmaan ja joukkueen siihen keksimään ratkaisuun. Esitys voi olla yksinkertainen tai monimutkainen, vakava tai suunniteltu saamaan ihmiset nauramaan samalla kun he oppivat.

Projektityö

Esittäminen

Kaikkien joukkueiden tulee pitää esityksensä "livenä". Apuvälineiden ja laitteiden, kuten videoiden, musiikin ja projektorien käyttö "live"-esityksen tukena on sallittua. Kaikki joukkueen jäsenet ovat paikalla ja osallistuvat työn esittämiseen tuomaristolle.

Esityksen kesto, valmistelut mukaan lukien, on enintään viisi minuuttia.

Aikuiset eivät osallistu valmisteluihin tai esittämisen millään tavoin.

Tee naapurisi kanssa projektityö

Robottikisailu

Peliaika 2,5 min × 3

Valmistautumisaika 3,5 kk

www.fllsuomi.org/2016

Robottikisailu

FLL on robotiikkaa hyödyntävä tiede- ja teknologia-ohjelma, 9—16-vuotiaille nuorille, jossa he

—suunnittelevat, rakentavat, ohjelmoivat ja testaavat autonomisen robotin

—soveltavat tosielämän matematiikan ja tieteen käsitteitä

—stimuloivat luovuuttaan ongelmanratkaisussa

Robottikisailu: Animal Allies

15 tehtävää

Vaikeustaso vaihtelee, suuri progressio

Tavoite:

Robottikisailu

Tehtävät: www.fllsuomi.org/2016/tehtavat.html

Pistelaskuri: www.fllsuomi.org/2016/pisteet.php

Ratkaise naapurisi kanssa yksi tehtävä

>