Joukkue ja ohjaajat
FIRST LEGO Leaguessa ohjaaja eli opettaja on apuna ja hätävarana. Valmentaja opastaa ja auttaa eteenpäin ja keksii vaihtoehtoisia reittejä maaliin, kun nykyinen tie on tukossa.
Ohjaaja voi ohjata useampaa joukkuetta, joten koko luokka pääsee osallistumaan jakamalla se kahteen tai kolmeen joukkueeseen. Joukkueen koko on 2—10 jäsentä. Joukkueen jäsen ei kuitenkaan saa osallistua kuin yhteen joukkueeseen.
Valmentajalle on tarjolla 12 oppitunnin tuntisuunnitelmat, joiden avulla FLL-kausi saadaan hoidettua kunnialla läpi.
FIRST LEGO League on Education Alliance Finland -sertifioitu.
Työnjako
Joukkueen tehtävä on tehdä asiat, ohjaaja on fasilitaattori, hyvä ja hiljainen apu.
Robotti
Robotti on LEGO MINDSTORMS EV3 tai SPIKE PRIME. Robotissa voi käyttää lähes kaikkia LEGOn valmistamia osia, mutta katso tarkemmat ohjeet ja poikkeukset kauden säännöstä.
Ilmoittautumismaksu ja pelikentän tilaaminen
Kotimaassa pystymme järjestämään turnaukset ilman ilmoittautumismaksuja. Se on mahdollista tukijoidemme ansiosta. Ulkomaisissa kilpailuissa on yleensä ilmoittaumismaksu.
Ilmoittaudu kuluvaan kauteen kauden ohjeiden mukaisesti. Ilmoittautuminen on tärkeää, jotta osaamme varata oikean määrän resursseja, kuten mitaleja ja pokaaleja.
Robottipelin alustan voi nyt tilata Tevellan verkkokaupasta: https://www.tevella.fi/fll-2023-challenge-set.html
Käsikirja
Käsikirja ohjaajalle ladattavissa tästä.
Pelipöydän rakennusohje
Pelipöytä on tärkeä, mutta ilmankin voi pärjätä. Pelikentän eli maton voi asettaa esim lattialle tai riittävän isolle pöydälle.
Parempi on tietenkin pelipöytä, koska pöydän laitoja kannattaa käyttää hyödyksi. Lisäksi sen päällä on hyvä rakentaa, koska LEGO-palat lentelevät pienemmällä todennäköisyydellä pitkin lattioita.
Useissa paikoissa ei ole tilaa säilyttää isoa pöytää. Joillain valmentajilla on isot luokkatilat, joiden nurkkaan FLL-pelipöytään mahtuu. Jotkut ovat tehneet jalattoman kevyen version (ohutta 3 mm:n vaneria pohjaan ja laidat kertapuusta), jolloin opettaja oppilaiden kanssa pystyy nostamaan pöydän seinää vasten ja pois sieltä pulpettien päälle.
Ajankäyttö
Aikaa FIRST LEGO League -toimintaan voi käyttää määrällisesti, mutta lähes rajattomasti. Muista, että joukkuetta ei kannata väsyttää liikaa ennen turnausta — tarkoitus on pitää hauskaa.
Valmiit tuntisuunnitelmat ohjaavat 12×90 minuutin työskentelyyn. Kaikki pääsevät kokeilemaan kaikkea, ja hommat tulee tehdyksi.
Ohjaajan tarkistuslista
Ohjaaja vain seuraa ja nuoret tekevät ja katsovat että kaikki ovat paikalla. Kannattanee silti varmistaa, että perusasiat löytyvät:
- Joukkueen jäsenet ovat paikalla
- Robotti on paikalla
- Tiedeprojektin esitys on paikalla
- Robotin ohjelmoimiseen käytetty tietokone on paikalla ja ohjelmat ovat koneessa
- Posterit (ydinarvot, tiedeprojekti ja robotti) ja julisteet ovat paikalla
Ohjaajien perehdytykset
Perehdytyksiä eli valmentajakoulutuksia pidetään tarpeen mukaan, mutta hyvin mielellään. Ota yhteyttä, niin järjestämme koulutuksen. Koulutuskalenteri on kauden sivustolla.
Ohjaajan aineisto
Tuntisuunnitelmat löytyvät kauden sivustolta.
Yritys joukkueen mentoriksi
Mukana on joukkueita, jotka on koottu yrityksen henkilöstön lapsista.
Pikaohje ja toinenkin
Yhden sivun pidempi pikaohje: https://www.fllsuomi.org/wp-content/uploads/2023/05/FLL-One-Pager.pdf
LUMA-Suomi ja StarT-projekti
Tiedeprojektilla kannattaa osallistua myös LUMA-Suomen StarT-projektiin. StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa sekä hyviä opetuskäytänteitä tiede- ja teknologiatapahtumissa.
Harkitse myös Tutki-Kokeile-Kehitä -tiedekilpailua lapsille ja nuorille.
Harjoittelumahdollisuudet kauden ulkopuolella
Tiedettä, ohjelmointia, mekaniikkaa, robotiikkaa. . . Kaikkea voi harjoitella.