Robotiikan alkeet
Pvm / kello
16.09.2020
6:30 pm - 8:30 pm
Kategoria
Robotiikkaohjelmoinnin alkeet LEGO Mindstorms-alustalla: eteneminen, anturit ja ehtolausekkeet.
Aloitamme Mindstorms-robotin ohjelmoinnin alkeista, mutta yritämme päästä antureihin ja ehtolausekkeisiin. Tapahtuman jälkeen osallistuja osaa
– koodata robotin kulkemaan annettua rataa pitkin
– koodata robotin seuraamaan viivaa
– koodata robotin pysähtymään kymmenen sentin etäisyydelle seinästä
– sekä poistaa ylimääräiset ohjelmat robotista.
Haasteellisemmat tavoitteet ovat
– pysäyttää robotti kolmannen viivan jälkeen
– gyroskoopin käytön alkeet
Kohderyhmänä ovat sekä oppilaat että opettajat, jotka ovat kiinnostuneet Mindstorms-ohjelmoinnista tai sen opettamisesta.
Tapahtuma on virtuaalinen, ja kaikki tätä tapahtumaa varten luodut materiaalit jäävät näkyviin ja kaikkien avoimesti käytettäväksi, mutta opetusta ja kontaktia saa vain tässä tapahtumassa, tai muuten yhdessä sovitusti.
Kaksi samansisältöistä tapahtumaa.
Vaadittavat tarvikkeet ovat LEGO Mindstorms -robotti ja siihen ohjelmointiympäristö, mielelellään tietokone. Robotin tulisi olla pyörillä toimiva kaksi moottorinen, esimerkiksi LEGOn perusmalli tai Asimov. Ongelmien debuggaamiseen kännykkä zoom-yhteydellä on kätevä apu.